Weer even een update

17 maart 2018 - Sydney, Australië

Oeps, ik ben blijkbaar niet zo goed met een blog bijhouden.. Het is nu 3 maanden geleden dat ik voor het laatst iets heb geschreven dus dit zal denk ik een flink verhaal worden haha.

Aangezien de vorige blog op 16 december is geschreven zal ik proberen om vanaf daar alles beetje te vertellen. Natuurlijk kwam kerst als eerst om de hoek kijken. Dat was best vreemd moet ik zeggen om kerst te vieren buiten met een BBQ. Ik ging samen met een klein groepje nederlanders bij iemand thuis lekker BBQen wat super gezellig was, maar echt kerst gevoel had ik niet. Moet zeggen dat ik het wel koud had die dag (bedoel was 'maar' 20 graden met regen) dus was wel blij met een vest en lange broek (iets wat ik in Nederland met die temperatuur nooit zou dragen maarja). Om te proberen om toch een soort van kerst gevoel te krijgen ben ik op kerst avond naar een kerkdienst geweest. Was een super mooie grote kerk met heeeel veeel mensen (lees: 3 kwartier voor het begon was er nergens meer zitplek). Helaas heeft die dienst niet heel veel verandert aan mijn kerst gevoel, maar het was wel leuk om het een keer mee te maken en soms nog best lastig te volgen in het Engels.

Na kerst komt natuurlijk heel snel oud en nieuw. Iets waar ik onwijs erg naar uit keek om dat een keer in Sydney mee te maken. En wauw, wat was dat bijzonder! Ik zat weer met een hele groep Nederlanders (soms vergeet ik dat ik in Australië ben met de hoeveelheid Nederlanders om mij heen!) op een prachtig plekje met uitzicht op de Harbour Bridge. Sommige mensen zaten daar al om 8 uur 's ochtends (!!!!) maar dat vond ik beetje te overdreven. Ik ben er zelf rond uur of 11 in de ochtend aangekomen (wat dus nogsteeds een behoorlijk lange zit is voordat daadwerkelijk het vuurwerk begon). Gelukkig was het heel mooi weer dus dat maakte het wel goed dragelijk (al was er weinig schaduw dus na paar uur in de volle zon heb je het WARM! en raak je flink verbrand). Zo af en toe ben ik wat rond gaan lopen om water te halen en even wat af te koelen in de schaduw. Dat was nog best een uitdaging want mensen zaten echt super dicht op elkaar, leek soms bijna een sloppenwijk met nog smal pad om te lopen. Toen het eenmaal avond was kwam er wat vermaak. Er was een soort vliegshow met kleine stunt vliegtuigjes en op 9 uur was de 'kindershow'. Iedereen om mij heen zei na afloop: was dit de KINDER show?! meestal verwacht je dan paar minuten vuurwerk en een paar knalletjes. Maar dit was al zoveel spectaculairder dan vuurwerkshows die ik in Nederland heb gezien, dus dat beloofde nog wat voor de grote show van 12 uur! Ik begon eigenlijk steeds zenuwachtiger te worden.. Ergens heel stom maar nieuwjaar in Sydney is toch wel iets unieks om mee te maken! En toen begon het aftellen, whaaaa het gaat nu echt gebeuren!!! Snel camera gepakt om alles te filmen! En toen begon het! WAUW wat was dat geweldig!! Echt adembenemend en om eerlijk te zijn moest ik een klein beetje huilen. De gedachte dat ik (eindelijk) in Australië ben en wat voor onvergetelijk jaar 2018 voor mij zou worden maakte me best eventjes beetje emotioneel.

Op 1 januari ging ik opweg naar Bondi Beach, want jaja er was een nieuwjaarsduik georganiseerd! Super tof echt vooral heel vet om een strand vol met oranje unox mutsen te zien! We trokken ook behoorlijk wat bekijks (opzich voor te stellen wanneer zo'n 300 man ineens als een gek de zee in rent...). Ik kan nu in ieder geval wel zeggen dat ik de nieuwjaarsduik heb gedaan, ookal is het beetje vals spelen met zomers weer.

5 januari ben ik op het vliegveld gestapt richting Melbourne voor een weekendje Great Ocean Road. Moet zeggen, het voelt heel erg gek om het vliegtuig in te stappen met alleen een rugtas met wat kleding. Normaal zou ik zo dan in de trein zitten voor weekendje ergens heen. Toen ik in Melbourne was heb ik samen met Wouter een autootje gehuurd en wat simpele kampeerspullen gehaald (lees: mini tentje waar we beide eigenlijk net niet inpaste, een luchtbed wat echt geen cm groter had moeten zijn en een slaapzak). Toen zijn we op weg gegaan naar het begin van The Great Ocean Road, echt een super mooie route langs de kust van zuid-Australië. Aangezien we nu eventjes een eigen autootje hadden, was dit de perfecte kans om mijn eerste links rijdende kilometers te maken. Het was wel even wennen maar het ging heel goed. Durfde nog niet in Melbourne zelf te rijden maar dat komt nog wel!

Een paar weken later kwam Wouter richting Sydney, was heel leuk om hem beetje rond te leiden en mooie plekjes te laten zien. Helaas heeft Wouter besloten om het uit te maken toen hij verder ging met zijn road trip. Iets wat ik ergens zag aan komen maar heel hard aan het ontkennen was in mijn hoofd. Ik was hier best even kapot van en heb me wel eventjes een tijdje flink klote gevoeld. Zelf zo erg dat ik bijna op het punt stond om eventjes weer naar Nederland te gaan (alleen de tickets zijn iets te duur daarvoor helaas..). Toen had ik echt even flinke heimwee, gelukkig zorgt het internet er voor dat het allemaal stuk dichterbij is en is het heel fijn dat ik dan even met mensen praten mocht ik het nodig hebben. Gelukkig voelde ik me ook wel weer na een weekje stuk beter en kon ik weer lekker genieten van de tijd hier.

Ik heb nu ondertussen hier een leuk groepje Nederlandse mensen leren kennen die allemaal voor langere tijd in Sydney zijn, dus dat is super gezellig en ik spreek bijna iedere week met ze af. Verder heb ik nog wat toeristische dingen gedaan hier. Ik ben bijvoorbeeld naar de blue mountains geweest en vorige week met een hele groep naar palm beach. Ik vermaak me hier dus prima! Alleen stage loopt voor mijn gevoel nog niet helemaal soepel, wat me heel erg onzeker maakt. Ik heb maandag een skype gesprek voor mijn tussentijdse beoordeling (die ik al een maand geleden had moeten krijgen) dus daar ben ik best wel beetje zenuwachtig voor. Nog eventjes een maandje doorknallen en dan ben ik klaar met mijn stage!

Vorige week heb ik mijn rondreis helemaal betaald! Dit betekent dat alles nu definitief en geboekt is! Ik heb er  echt zoooo veel zin in, al voelt het ergens wel dubbel. Aangezien ik weet dat de rondreis ook de afsluiting is van mijn tijd hier in Australië. Ik heb de vlucht terug nog niet geboekt maar ben wel beetje aan het kijken naar de prijzen.. Ik wil het nog niet definitief maken want ik wil hier nog helemaal niet weg.. Gelukkig duurt het nog 3 maanden maar toch, de tijd vliegt voorbij! (vooral als je bedenkt dat ik ondertussen al 4 maanden weg ben en dus al over de helft ben!)

Nou volgens mij heb ik zo wel weer alles bij gepraat, ik zal kijken of ik iets vaker wat kan plaatsen maar kan niks beloven.

Heel veel zonnige (jaja het is hier nogsteeds 30 graden, en het is heel vermakelijk om alle sneeuw foto's te zien!) groetjes!

Marlies

1. Josée Keijzer:
    17 maart 2018
    Wat fijn om weer wat over je te lezen. Ik hoop dat je de stage straks goed af kunt ronden en dat je nog heel veel mooie herinneringen gaat maken de komende maanden. Heel veel plezier nog!